Κυριακή, 7 Ιουνίου 2015

ΨΗΦΙΑΚΟΣ EL GRECO ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΣΤΟ ΓΟΥΔΗ

ΨΗΦΙΑΚΟΣ EL GRECO 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΣΤΟ ΓΟΥΔΗ






O Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, γνωστότερος ως El Greco (1541-1614).





Μετά το πέρας των μαθημάτων του σεμιναρίου Ιστορίας της Τέχνης που έχω ήδη αναφερθεί, 
η εισηγήτρια και φίλη Ιωάννα Ταγάρα, 
κανόνισε να επισκεφθούμε την Εθνική Πινακοθήκη που προσωρινά στεγάζεται μαζί με την 
Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδή
όσο τουλάχιστον θα διαρκέσουν οι εργασίες 
στους κεντρικούς χώρους της.










Σχεδόν όλοι όσοι παρακολουθήσαμε το σεμινάριο, καθώς και άλλοι φίλοι, παρακολουθήσαμε ένα μοναδικό αφιέρωμα στον El Greco.
Είχαμε μάλιστα την τύχη να θαυμάσουμε τις αρχιτεκτονικές και γλυπτικές ικανότητες του σπουδαίου δημιουργού που δεν είναι τόσο γνωστές στους πολλούς, όσο το ζωγραφικό του έργο. 

Tα πιο σημαντικά μνημειακά έργα του μεγάλου καλλιτέχνη που δεν μπορούν να μετακινηθούν είτε λόγω του μεγέθους τους, είτε γιατί αποτελούν μέρος Αρχιτεκτονικών Συνθέσεων ναών και θρησκευτικών ιδρυμάτων, προβλήθηκαν σε οθόνη 4Χ6 μ. 
που επέτρεπε να τα δούμε σε φυσικό μέγεθος.






Η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα σε παλαιότερη φωτογραφία της. ΜμμΜμμμ!!!






Τα έργα αναλύονταν από την διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα
που τα τοποθετεί εύστοχα στο καλλιτεχνικό, ιστορικό, κοινωνικό και ιδεολογικό τους πλαίσιο, με πληθώρα στοιχείων που εμπλουτίζουν την παρουσίαση.












Η αφήγηση συνοδευόταν από μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου και λειτουργική Ισπανική μουσική της εποχής που σε έβαζαν μέσα στο πνεύμα του καλλιτέχνη και του έργου του. 











Με φωτογραφικό υλικό υψηλής ψηφιακής ανάλυσης, που παραγγέλθηκε ειδικά για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, από έργα που σήμερα είναι διασκορπισμένα σε μουσεία και συλλογές ανά τον κόσμο, απολαύσαμε μια οπτικοακουστική πανδαισία.














Το τελικό αποτέλεσμα δίνει την δυνατότητα στον θεατή να εισαχθεί στο γίγνεσθαι της δημιουργίας των έργων, που αποκλείεται να συμβεί αν τα δεις σε ένα τοίχο μουσείου ή το σαλονάκι κάποιου συλλέκτη, 
έξω δηλαδή από τον χώρο για τον οποίο παραγγέλθηκαν και δημιουργήθηκαν. 
Ειδικά γνωρίζοντας ότι ο καλλιτέχνης αναλάμβανε συνολικά το αρχιτεκτονικό, το γλυπτικό και το ζωγραφικό κομμάτι των έργων, εντάσσοντας τα έργα σε συγκεκριμένα αρχιτεκτονήματα, αφού συνήθως η ανάθεση γινόταν για να ικανοποιηθούν προφανή οικονομικά και θρησκευτικά συμφέροντα, συμφωνώντας μάλιστα τις ανάλογες αμοιβές για τις σύνθετες και απαιτητικές εργασίες του...

Έτσι δούλευε τα έργα του με γεωμετρικές και αρμονικές χαράξεις, που αναδείκνυαν το ζωγραφικό μέρος, μέσα από το οποίο συχνά συμπεριλαμβάνονταν υπαρκτά πρόσωπα ιερέων, αρχόντων, φίλων, μέχρι αυτοπροσωπογραφίες ή τον γιο του Jorge Manuel, 
σε νεαρή ηλικία.
Περίτεχνα ξυλόγλυπτα και κατασκευές πλαισίωναν το κεντρικό θέμα, με τις μελετημένες χρωματικές αποχρώσεις για τον συγκεκριμένο χώρο, 
που άλλαζαν ανάλογα με το φως... 













Ο δημιουργικός οίστρος, η σίγουρη χειρονομία, 
ο συνθετικός πλούτος και το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του σπουδαίου καλλιτέχνη, αναδεικνύονται στην επιμελημένη παρουσίαση, από το όλο στη λεπτομέρεια, από την πληρότητα της σύνθεσης στη χειρονομία του φωτός και του χρώματος...


















Παράλληλα με την καταπληκτική παρουσίαση, 
είχαμε την ευκαιρία να δούμε την έκθεση Ελληνικής ζωγραφικής, που έφτανε χρονολογικά στην δημιουργική γενιά του '30, ενώ στον περιβάλλοντα χώρο θαυμάσαμε τα υπέροχα γλυπτά
για τα οποία δεσμευθήκαμε ότι θα επισκεφθούμε εκ νέου συντόμως...











Δυστυχώς αναγκάστηκα να αποχωρήσω εσπευσμένα και έχασα τον καφέ... άντε μπύρα, άντε δυο-τρεις μπύρες, έστω τέσσερις ρε αδερφέ, 
συντροφιά με τις όμορφες συμμαθήτριές μου...










Επιφυλάσσομαι για τα περαιτέρω... 
Αrrivederci!!





 ektorrr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου