Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017

ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΣΥΝΘΕΣΗΣ & ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ - ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΕΙΟ

ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

ΣΥΝΘΕΣΗΣ & ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ - ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΕΙΟ

 



























Στις 18/3/2017 στο Σπυροπούλειο Πνευματικό Κέντρο
στο Νέο Ψυχικό, παρακολούθησα την
Συναυλία Εργαστηρίου όπως την ονομάσανε,
που παρουσίασε το Μουσικό Εργαστήρι Σύνθεσης & Εκτέλεσης, που δραστηριοποιείται υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Αλέξανδρου Καλογερά.
Ο λόγος που καθυστέρησα αυτή την ανάρτηση ήταν ότι το εργαστήριο λειτουργούσε όλη αυτή την περίοδο
και είχα την προσδοκία ότι θα παρακολουθήσω
και κάτι ακόμα, αλλά δεν έγινε παρά 
στις 14/3/2018, που θα αναφερθώ παρακάτω.










Ο Αλέξανδρος Καλογεράς



















Δεν είμαι ειδικός να μιλήσω για ένα μουσικό με βαρύ βιογραφικό όπως αυτό του καθηγητή
Αλέξανδρου Καλογερά.
Από τα λίγα λόγια που είπε κατά την έναρξη της εκδήλωσης, ήταν φανερό πως πρόκειται
για σοβαρό, συγκροτημένο άνθρωπο
με γνώση και αγάπη για τη μουσική.
Μεταξύ των σύντομων και ιδιαίτερων αναφορών του
σε κλασσικούς όπως οι Haydee, Wagner, Beetoven,
ο Α. Καλογεράς τόνισε ότι
πολύ λίγοι γνωρίζουν την εξέλιξη τους ως μουσικών.
Ακούμε ελάχιστα και επιλεκτικά από τα έργα τους,
χωρίς πολλές φορές να γνωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες
ή την ποικιλία της πορείας τους.
"Ένας μουσικός έχει γράψει πολλά έργα
για να φτάσουν ν' ακούγονται κάποια από αυτά..."
είπε ο δάσκαλος.













Για τον αγαπημένο μου συνθέτη Ludwig van Beetoven (1770-1827),
o A. Καλογεράς είπε πως είχε τρομακτική εξέλιξη
από τα πρώτα του έργα ως τα τελευταία.
Ένας άλλος μαέστρος σε μια σπουδαία παρουσίαση του έργου και της ζωής του Beetoven, μας είχε αναφέρει ότι ο Goethe σε μεγάλη ηλικία είχε παρακολουθήσει την πρώτη εκτέλεση της 5ης συμφωνίας από τον ίδιο τον Beetoven και μένοντας 'κάγκελο' αναφωνεί : "TΡΟΜΕΡΟ !!!". 
Ο νεώτερος συνθέτης που συνόδευε τον Goethe στην συναυλία του λέει :
"Mην ανησυχείς δάσκαλε, δεν θα υπάρξει άλλο τέτοιο έργο !!!" 























Ο Α. Καλογεράς είπε πως τα Εργαστήρια Μουσικής
βοηθάνε στη ζύμωση μεταξύ των συντελεστών
των μουσικών έργων.
Η μουσική είναι συλλογική διαδικασία, είπε.
Η ιδέα του σολίστ είναι λίγο τραβηγμένη, πρόσθεσε.
Η εκμάθηση της μουσικής είναι κατά το ένα τρίτο μόλις διδασκαλία, ένα τρίτο οι συνάδελφοι - συνεργάτες και το υπόλοιπο είναι το ακροατήριο.

























Η παρουσίασε περιλάμβανε έργα των
Maurice Ravel, Camille Saint-Saens
Joaquin Rodrigo,Alberto Ginastera
Manuel de FallaAlexander Scriabin
Francis Poulenc, Gyorgy Ligeti
και δύο εκ των συντελεστών,
της Μαρίας Δελλή και του Χρήστου Γκιώνα-Κοντού.






























Το σύνολο των εκτελέσεων ήταν υψηλού επιπέδου.
Ξεχώρισα ως φωνή την soprano Κατερίνα Μανιού
Άριστο βιογραφικό, απίθανη φωνή, άψογη παρουσία.
 Παρά τις επιφυλάξεις μου για τον χώρο που απαιτούν
αυτού του επιπέδου μουσικές εκτελέσεις,
το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικό. 
Συγχαρητήρια και πάντα τέτοια !! 

































Στις 14/4/2018, έγινε μια αντίστοιχη εκδήλωση, στον ίδιο χώρο, δυστυχώς με απουσία του κ. Καλογερά, 
που βρισκόταν στο εξωτερικό, αν κατάλαβα καλά.

Αυτή τη φορά ακούσαμε αποσπάσματα από έργα των Franz Schubert (1797-1828), που ξεχώριζε με την 
"Φαντασία σε φα ελάσονα D. 940", 
κορυφαίο διεθνώς αναγνωρισμένο ερωτικό έργο της τελευταίας χρονιάς της ζωής του συνθέτη, 
άψογα εκτελεσμένο σε πιάνο με 4 χέρια, 
από τις Ήβη Μούσουρα και Άννα Δανιηλίδη,
Bela Bartok (1881-1945) και Alberto Ginastera (1916-1983), με την υπέροχη Θάλεια Μουτοπούλου στο πιάνο (συμμετείχε και στην προηγούμενη παρουσίαση), η οποία συνόδευσε με φλογέρα την κιθάρα του Χρυσόστομου Καλογριδάκη, σε δύο κομμάτια του Κωνσταντίνου Σπηλιώτη και φωνητικά (που η αίθουσα αδίκησε), 
την Σοφία Λεβαντή στο πιάνο σε κομμάτια του Αιμίλιου Ριάδη ή Ελευθε-ριάδη αν θέλετε.

Ξεχώρισα την όμορφη Ιωάννα Σταύρου 
(συμμετείχε και στην προηγούμενη παρουσίαση), 
στο πιάνο, που έπαιξε πρελούδια (εισαγωγές)
 των Aleksandr Scriabin (1872-1915) και Claude Debussy (1862-1918).















Η Ιωάννα Σταύρου (γεν. 1978-). Αριστούχος και με βιογραφικό "τούμπανο" !!













Μου άρεσε επίσης η πολύ ιδιαίτερη εκτέλεση της Άννας Δανιηλίδη στο πιάνο, του "The Tides of Manaunaum", του Henry Cowell (1897-1965), 
που βασίζεται σε μύθο για την δημιουργία του κόσμου
και εκτελείται με ειδικά χτυπήματα !! 
Άνοιξε μάλιστα και το καπάκι της ουράς του πιάνου, 
σε μια προσπάθεια να αισθανθεί το κοινό, 
τα κύματα της δημιουργίας !! 

























Τέλος μια ξεχωριστή παρουσίαση-δρώμενο, 
του "Speech" του 1955, του John Cage (1912-1992), όπου για 40 λεπτά, ραδιόφωνα από διάφορα σημεία της αίθουσας, εξέπεμπαν τυχαία επιλεγμένα θέματα, ενώ η Μαρία Δελή, 
η οποία είχε επιφορτιστεί και με την παρουσίαση των θεμάτων, (συμμετείχε και στην προηγούμενη εκδήλωση), διάβαζε τυχαία αποσπάσματα από εφημερίδα της ημέρας !!!

Σκοπός η "πολιτιστική ταυτότητα" του κάθε τόπου, 
την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, 
μια ιδέα εμπνευσμένη από την Ανατολική Σκέψη, 
όπου για το χρονικό διάστημα αυτό, μπαίνεις και βγαίνεις στο ρεύμα του ποταμού της ζωής, 
που κυλά αενάως !!! 

Προφανώς εδώ υπάρχει μια πειραματική διάθεση, 
όπου εμπεριέχεται το "τυχαίο στην Τέχνη", 
στην διερεύνηση μιας άλλης κάθε φορά σύνθεσης, 
που βεβαίως είναι και διαφορετική, 
ανάλογα με την θέση της ακρόασης !!!

Παρά το ολίγον "κουλό" της τελευταίας παρουσίασης, 
με το πέρας αυτήν συζητήθηκε με ενδιαφέρον 
από κοινό και συντελεστές. 
Προσωπικώς το εξέλαβα ως ευχάριστη έκπληξη 
και πιστεύω ότι αν παρουσιαστεί πιο οργανωμένα, 
θα έχει πολύ καλύτερα αισθητικά αποτελέσματα.























Το εργαστήριο συνεχίζει τις δράσεις του ακάθεκτο, 
οπότε λίαν συντόμως ελπίζω σε νεώτερα !!
















ektorrr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου